Новий етап варварської війни, яку веде Росія на знищення України, пов’язаний із атаками на об’єкти енергетичної інфраструктури, схоже, поступово досягає апогею. Істотні проблеми із енергопостачанням не могли не внести корективи у звичне життя, зокрема, не позначитись на активності бізнес-середовища, доступі до цифрових сервісів.
Звісно, система PROZORRO, яка є електронним продуктом, вимагає від Користувачів, як мінімум, наявності стабільного Інтернет-з’єднання, з чим за поточної ситуації фізично не все однозначно. Звідси постають справедливі нарікання щодо забезпечення рівного доступу до державного замовлення: в одного учасника закупівлі є електрика та Інтернет, в іншого – екстрене вимкнення зв’язку, що на короткій аукціонній дистанції може призводити до вибуття із гонки за укладення контракту.
25 листопада 2022 р. ДП «ПРОЗОРРО», адміністратор електронної системи закупівель (ЕСЗ), у Телеграм-каналі «Тендерня» запропонувало тимчасово відмовитись від он-лайн аукціонів під час проведення публічних закупівель. На перший погляд, дана пропозиція є найбільш простою та зрозумілою для побудови моделі правової регламентації. Ворог, який має чималу кількість ракет великої дальності і володіє виробничими потужностями для відновлення запасів, навряд чи найближчим часом припинить обстрілювати критичну інфраструктуру України, тому вірогідність повторення блекауту зберігається, а значить необхідні превентивні кроки.
Разом з тим, події останнього місяця показали, що енергетики старанно нівелюють негативні наслідки терористичних атак росіян, створюючи умови для більш-менш прогнозованого постачання електричної енергії. Тому, якщо припустити, настання блекауту тривалістю один день на два тижні-місяць, то чому потрібно повністю відмовлятись від реверсивного аукціону в інші дні?! Те ж саме, що ампутувати людині кінцівку, коли доступні передові методи лікування ран і можна обійтись без хірургічного втручання.
Крім того, реалізація вищевказаної ідеї потребуватиме залучення не дешевого додаткового IT-ресурсу.
У зв’язку з цим, хотілось би поділитися власною позицією:
1. В цілому на період воєнного стану електронні аукціони не доцільно скасовувати, модуль аукціонів має продовжувати працювати на заощадження коштів платників податків та іноземної/міжнародної допомоги, наданої Україні.
2. Потрібно ввести зміни до Особливостей здійснення публічних закупівель…, передбачених Постановою Кабміну №1178, щодо (а) запровадження спеціальних правил визначення переможця електронного аукціону на випадок та на період виникнення надзвичайної ситуації в Об’єднаній енергетичній системі України (НС в ОЕС України), оголошеної оператором системи передачі (НЕК «Укренерго») у порядку, визначеному Кодексом системи передачі – виключно дана обставина має визнаватись єдиною підставою для реалізації цих спеціальних правил по відношенню до певної/певних закупівлі/закупівель. Слід відзначити, що інформація про час і дату настання і припинення НС в ОЕС України є публічно доступною, розміщується на веб-сайті НЕК «Укренерго». При цьому відсутність Інтернет-зв’язку поза режиму НС в ОЕС України (навіть за екстрених відключеннь електрики в окремій місцевості) не повинно визначатись обставиною, достатньою для застосування спеціального механізму – тобто це ті ризики, які учасники закупівель, на мій погляд, мають враховувати і мінімізувати негативні наслідки (наприклад, на період аукціону дублювати Інтернет-зв’язок через кабельний Інтернет, GSM-Інтернет від різних мобільних операторів, супутниковий Інтернет, залучення представника/співробітника із стабільним Інтернетом в іншому регіоні/країні).
(б) Впровадити поняття «резервна ціна» – фінальна ціна тендерної пропозиції, за яку учасник готовий виконати договір про закупівлю та (виключно) яка береться до уваги на випадок виникнення НС в ОЕС України у період проведення електронного аукціону. Резервна ціна зазначається в одному із файлів (документів) тендерної пропозиції, тому не буде потреби змінювати функціональність ЕСЗ. Якщо учасник не надає резервну ціну у файлі (документі) пропозиції, тоді резервною ціною визначається ціна, введена в екранну форму на електронному майданчику (первинна ціна для аукціону).
Якщо адміністратор ЕСЗ екстрено не переніс дати аукціонів, що припали на період НС в ОЕС України (на іншу дату, коли припинилась НС в ОЕС України), тоді юридично значимими для порівняння цін і визначення переможця аукціону визнаються резервні ціни учасників. У такому випадку запуск модуля аукціону не матиме жодного юридичного значення для визначення кращої цінової пропозиції.
3. Для усунення проблем із вчасним незавантаженням документів пропозиції за 24 години – усунення невідповідностей та/або обґрунтування аномально низької ціни (АНЦ), – якщо це повністю чи частково припало на період НС в ОЕС України, тоді варто визнати за учасниками право завантажувати документи в ЕСЗ і обов’язок замовників приймати такі документи до розгляду, якщо завантаження документів для усунення невідповідностей та/або обґрунтування АНЦ відбулось не пізніше спливу 24 годин після припинення дії НС в ОЕС України.
Урахування вищезазначеного, на мю думку, дозволить не йти на різкі кроки щодо зміни звичної та перевіреної логіки роботи системи Prozorro із застосуванням електронного аукціону у ситуації складних історичних викликів, через належну правову регламентацію нівелювати найболючіші питання, пов’язані із нестачею електричної енергії під впливом обставин непереборної сили.
Руслан Михайлик, юрист Zakupki.ua, адвокат