Електронні аукціони PROZORRO в умовах дефіциту електроенергії: «Бути чи не бути?»

Електронні аукціони PROZORRO в умовах дефіциту електроенергії: «Бути чи не бути?»

Новий етап варварської війни, яку веде Росія на знищення України, пов’язаний із атаками на об’єкти енергетичної інфраструктури, схоже, поступово досягає апогею. Істотні проблеми із енергопостачанням не могли не внести корективи у звичне життя, зокрема, не позначитись на активності бізнес-середовища, доступі до цифрових сервісів.

Звісно, система PROZORRO, яка є електронним продуктом, вимагає від Користувачів, як мінімум, наявності стабільного Інтернет-з’єднання, з чим за поточної ситуації фізично не все однозначно. Звідси постають справедливі нарікання щодо забезпечення рівного доступу до державного замовлення: в одного учасника закупівлі є електрика та Інтернет, в іншого – екстрене вимкнення зв’язку, що на короткій аукціонній дистанції може призводити до вибуття із гонки за укладення контракту.

25 листопада 2022 р. ДП «ПРОЗОРРО», адміністратор електронної системи закупівель (ЕСЗ), у Телеграм-каналі «Тендерня» запропонувало тимчасово відмовитись від он-лайн аукціонів під час проведення публічних закупівель. На перший погляд, дана пропозиція є найбільш простою та зрозумілою для побудови моделі правової регламентації. Ворог, який має чималу кількість ракет великої дальності і володіє виробничими потужностями для відновлення запасів, навряд чи найближчим часом припинить обстрілювати критичну інфраструктуру України, тому вірогідність повторення блекауту зберігається, а значить необхідні превентивні кроки.

Разом з тим, події останнього місяця показали, що енергетики старанно нівелюють негативні наслідки терористичних атак росіян, створюючи умови для більш-менш прогнозованого постачання електричної енергії. Тому, якщо припустити, настання блекауту тривалістю один день на два тижні-місяць, то чому потрібно повністю відмовлятись від реверсивного аукціону в інші дні?! Те ж саме, що ампутувати людині кінцівку, коли доступні передові методи лікування ран і можна обійтись без хірургічного втручання.

Крім того, реалізація вищевказаної ідеї потребуватиме залучення не дешевого додаткового IT-ресурсу.

У зв’язку з цим, хотілось би поділитися власною позицією:

1. В цілому на період воєнного стану електронні аукціони не доцільно скасовувати, модуль аукціонів має продовжувати працювати на заощадження коштів платників податків та іноземної/міжнародної допомоги, наданої Україні.

2. Потрібно ввести зміни до Особливостей здійснення публічних закупівель…, передбачених Постановою Кабміну №1178, щодо (а) запровадження спеціальних правил визначення переможця електронного аукціону на випадок та на період виникнення надзвичайної ситуації в Об’єднаній енергетичній системі України (НС в ОЕС України), оголошеної оператором системи передачі (НЕК «Укренерго») у порядку, визначеному Кодексом системи передачі – виключно дана обставина має визнаватись єдиною підставою для реалізації цих спеціальних правил по відношенню до певної/певних закупівлі/закупівель. Слід відзначити, що інформація про час і дату настання і припинення НС в ОЕС України є публічно доступною, розміщується на веб-сайті НЕК «Укренерго». При цьому відсутність Інтернет-зв’язку поза режиму НС в ОЕС України (навіть за екстрених відключеннь електрики в окремій місцевості) не повинно визначатись обставиною, достатньою для застосування спеціального механізму – тобто це ті ризики, які учасники закупівель, на мій погляд, мають враховувати і мінімізувати негативні наслідки (наприклад, на період аукціону дублювати Інтернет-зв’язок через кабельний Інтернет, GSM-Інтернет від різних мобільних операторів, супутниковий Інтернет, залучення представника/співробітника із стабільним Інтернетом в іншому регіоні/країні).

(б) Впровадити поняття «резервна ціна» – фінальна ціна тендерної пропозиції, за яку учасник готовий виконати договір про закупівлю та (виключно) яка береться до уваги на випадок виникнення НС в ОЕС України у період проведення електронного аукціону. Резервна ціна зазначається в одному із файлів (документів) тендерної пропозиції, тому не буде потреби змінювати функціональність ЕСЗ. Якщо учасник не надає резервну ціну у файлі (документі) пропозиції, тоді резервною ціною визначається ціна, введена в екранну форму на електронному майданчику (первинна ціна для аукціону).

Якщо адміністратор ЕСЗ екстрено не переніс дати аукціонів, що припали на період НС в ОЕС України (на іншу дату, коли припинилась НС в ОЕС України), тоді юридично значимими для порівняння цін і визначення переможця аукціону визнаються резервні ціни учасників. У такому випадку запуск модуля аукціону  не матиме жодного юридичного значення для визначення кращої цінової пропозиції.

3. Для усунення проблем із вчасним незавантаженням документів пропозиції за 24 години – усунення невідповідностей та/або обґрунтування аномально низької ціни (АНЦ), – якщо це повністю чи частково припало на період НС в ОЕС України, тоді варто визнати за учасниками право завантажувати документи в ЕСЗ і обов’язок замовників приймати такі документи до розгляду, якщо завантаження документів для усунення невідповідностей та/або обґрунтування АНЦ відбулось не пізніше спливу 24 годин після припинення дії НС в ОЕС України.

Урахування вищезазначеного, на мю думку, дозволить не йти на різкі кроки щодо зміни звичної та перевіреної логіки роботи системи Prozorro із застосуванням електронного аукціону у ситуації складних історичних викликів, через належну правову регламентацію нівелювати найболючіші питання, пов’язані із нестачею електричної енергії під впливом обставин непереборної сили.

 

Руслан Михайлик, юрист Zakupki.ua, адвокат