Єврокомісія надала рекомендації із удосконалення держзакупівель України на шляху до ЄС

    Єврокомісія надала рекомендації із удосконалення держзакупівель України на шляху до ЄС

    30 жовтня 2024 року Генеральний директорат з питань сусідства та переговорів про розширення Європейської комісії опублікував звіт щодо України.

    Про це повідомляє Zakupki.ua з посиланням на сайт Єврокомісії.

    В частині приведення державних закупівель України до стандартів ЄС, Єврокомісія відзначає досягнення обмеженого прогресу, насамперед через підготовку законопроекту про публічні закупівлі, ухвалення Стратегії реформування системи публічних закупівель на 2024-2025 роки, а також прогрес у скороченні винятків із законодавства про публічні закупівлі, необхідних в умовах воєнного стану.

    Минулорічні рекомендації Комісії були виконані лише частково та залишаються дійсними. У наступному році Україна, на думку Єврокомісії, зокрема, має:

    – досягти прогресу в прийнятті законів про державні закупівлі, концесії та державно-приватне партнерство (ДПП), які відповідають acquis ЄС;

    – розробити дорожню карту посилення контролю за державними закупівлями з боку Держаудитслужби відповідно до Плану України;

    – оцінити актуальність чинних винятків із законодавства про державні закупівлі в умовах воєнного стану та вжити заходів для їх зведення до мінімуму

    Публікуємо переклад на українську мову частини Звіту, присвяченої державним (публічним) закупівлям:

    Глава 5 – Державні закупівлі

    Правила ЄС гарантують, що державні закупівлі товарів, послуг і робіт у будь-якій державі-члені є прозорими та відкритими для всіх суб’єктів господарювання ЄС на основі недискримінації та рівного ставлення.

    Інституційна структура та правове узгодження

    Законодавча база щодо публічних закупівель залишилася в основному незмінною і, таким чином, частково узгоджена з Директивами ЄС щодо державних закупівель. Необхідно забезпечити подальше приведення Закону «Про публічні закупівлі» (ЗПЗ), а також законів про державно-приватне партнерство (ДПП), концесії та визначення оборонних закупівель до Директив ЄС. У лютому 2024 року уряд ухвалив Стратегію реформування системи публічних закупівель на 2024-2026 роки та План заходів щодо її реалізації. Незважаючи на те, що Стратегія закладає основу для планового стратегічного розвитку, вона має підкріплюватися чітким та структурованим підходом до її реалізації.

    З 2022 року ЗПЗ зберігає тимчасові вимоги до внутрішнього вмісту протягом 10 років для окремих машин та обладнання (Прим. Zakupki.ua: скоріш за все, мова про положення щодо локалізації виробництва). Замовники продовжували стикатися з труднощами у застосуванні цих вимог через обтяжливі формальності та двозначність правил. Контракти, які підпадають під дію міжнародних зобов’язань України, включаючи Угоду про асоціацію (УА) з ЄС, звільняються від цієї вимоги. Тим не менш, точне охоплення цього звільнення має бути чітким для замовників відповідно до принципів рівного ставлення та недискримінації, як викладено в УА.

    Через війну в Україні постановами уряду були введені тимчасові винятки із законодавства про публічні закупівлі. Хоча обсяг винятків було скорочено, необхідні подальші заходи для зменшення та зведення винятків до мінімуму. Поправка до ЗПЗ, яка передбачає звільнення для інноваційних ліків, придбаних за договорами керованого доступу, прийнята парламентом у березні 2024 року (Прим. Zakupki.ua: Закон від 21.03.2024 №3622-IX), вимагає припинення дії звільнення, як тільки дозволять обставини.

    Впровадження та забезпечення дотримання

    Обмеження щодо наявності відповідних людських і фінансових ресурсів впливають на інституційну спроможність управління публічними закупівлями в установах. Незважаючи на війну, влада значною мірою забезпечила спроможність впровадження та забезпечення дотримання публічних закупівель, включно з використанням системи електронних закупівель ProZorro.

    Надмірна залежність від ціни як єдиного критерію присудження вказує на значний дисбаланс у пріоритеті ціни над якістю.

    Наприкінці 2023 року Міністерством оборони було створено два нових централізованих закупівельних органи відповідно для оборонних невійськових і військових закупівель (Прим. Zakupki.ua: ДП «ДОТ» і ДП «АГЕНЦІЯ ОБОРОННИХ ЗАКУПІВЕЛЬ»). На початку 2024 року було запущено масштабну навчальну програму із закупівель в оборонному секторі.

    Держаудитслужба продовжує здійснювати моніторинг законодавчої відповідності укладання та виконання контрактів. Охоплення моніторингу та фактичного внутрішнього аудиту державних закупівель залишається скромним.

    Замовники повинні продовжувати нарощувати потенціал для управління процесами державних закупівель. Залишається запровадити професійні стандарти, стратегію професіоналізації та політику навчання на основі оцінки потреб у навчанні.

    Загальна правова та інституційна база щодо доброчесності та управління конфліктами інтересів існує. Проте оцінка ризиків у замовників, внутрішній і зовнішній контроль залишаються слабкими. Відсутня галузева антикорупційна стратегія, заснована на оцінці ризиків.

    Ефективна система правового захисту

    Законодавство щодо права на правовий захист частково відповідає acquis ЄС. Постійне зростання кількості скарг до 15 255 випадків у 2023 році порівняно з 7 939 скаргами у 2022 році свідчить про необхідність продовження набору уповноважених з публічних закупівель, у 2023 році було набрано 4 з максимальних 10. Необхідно продовжити укріплення внутрішніх адміністративних можливостей Антимонопольного комітету України для підтримки роботи уповноважених.

    Читайте також: Держзакупівлі ЄС перевірили: які результати і порівняння з Україною?