Переглядаючи тисячі коментарів у соціальних мережах навколо скандального законопроекту №7206, можна згрупувати два типових ставлення суспільства до даного законопроекту.
- Є частина населення, які вважають, що дійсно даний закон дозволить підтримати вітчизняного виробника точно так само, як це практикується у розвинених країнах. Однак така думка сформується через відсутність повної інформації про підтримку бізнесу в інших країнах. Слід зазначити, що розвинені країни мають свою особливу економіку, яка відрізняється по перше рівнем корумпованості, а по друге часткою державних витрат у загальних витратах по країні. Для розвинених країн державні закупівлі є вкрай малими, і навіть цей факт утворює ряд обурень місцевих чиновників та населення, які відчувають, що закуповуючи більш дешеві товари з-за кордону, держава могла би більш раціонально використовувати кошти населення, а не підтримувати бізнес окремих зацікавлених осіб.
- Чимала частина населення вважає, що такий законопроект матиме зворотній ефект: замість того, щоб стимулювати національного виробника, частина промисловості просто зникне, оскільки буде створюватися штучний попит на продукцію вищої ціни, яка фактично поза межами державних закупівель буде неконкурентоздатною. Замість того, щоб впливати на підвищення ефективності виробництва на вітчизняних підприємствах, створюються умови, коли зацікавлення у цьому будуть практично відсутніми. Що ж стосується самих платників податків, то вони будуть вимушеними переплачувати за усі товари незалежно від того, чи вони продаватимуться через тендер, чи на відкритому ринку – це закон ринкової ціни та ринкових відносин. Якщо одним підприємством задається правило завищення ціни, такої ж цінової стратегії будуть дотримуватися і інші підприємства. У випадку, коли на ринку буде діяти іноземна компанія, що раніше мала здатність створювати більш низьку ціну на свої товари чи послуги, вона просто отримуватиме надприбутки і перенаправлятиме оподатковувані кошти від прибутків до власної країни. Фактично – це буде відтік капіталу.
Звичайно, що вітчизняного виробника потрібно підтримувати, але для цього необхідно вводити інші інструменти. Для прикладу, можна сприяти розвитку інвестиційного клімату, працювати над захистом прав власності, створенням дружного середовища для розвитку бізнесу, удосконалювати систему оподаткування, що буде підсильною як для великого, так і для малого бізнесу. Саме це має сенс, а не додаткові витрати державних коштів на розвиток певних бізнес-одиниць. Навіть не враховуючи факту корупції, такий підхід на користь певного бізнесу відкидає правила рівності та прозорості участі у державних закупівлях.